Berichtendienst

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Categorieën

Effe T Zetten

Ik ben Zettie. Nooit zal ik me nog aan een andere schaal wagen, hoewel… In 2014 zag ik voor het eerst een treintje van het Japanse Eishendo in een modelbouwzaak in Aken. Die schaal is 1:450 en dat heet T. Het spoor is ca. 3mm. Ik zag er meteen al een smalspoortje in op schaal Z, maar vond het te duur. Bovendien zat het nogal knullig ingepakt. En ingepakt bleef het. Nergens zag ik ooit zo’n treintje rijden dus raakte het bij mij in de vergeethoek. Pas in 2018 kom ik het weer tegen op de modelspoorbeurs. Daar wordt het gedemonstreerd door Emanuel Damsteeg, ook een Zettie die nooit van schaal verandert. Ik koop een beginsetje en bouw een smalspoorlocje met drie wagens.

Grappig is dat de wieltjes ervan magnetisch zijn en er een pulsbreedte regelaar bij is zodat het allemaal heel langzaam kan rijden. In het bagagerijtuig van het treintje zit de aandrijving, een 35,5mm chassis. Overigens zijn de personenrijtuigen zo gebouwd dat je ook daarin die motoreenheid kunt schuiven(foto boven).

Railomnibus

Nu ik de smaak te pakken heb bouw ik ook een railomnibus. Het is een zogenaamde Triebwagen.

Hij lijkt een beetje op latere Benzoltreinstellen, maar deze loopt op stoom. Zo is hij geschikt voor mijn smalspoortje op schaal Z. Ik teken er ook nog een bijwagen bij. Omdat de motorunit heel laag is, ca 5mm, blijven de interieurtjes transparant. Voor in de railbus staat een complete stoommachine met kolenbak. In een volgend stadium ga ik ze verder uitwerken, met banken en passagiers. Vervolgens neem ik mijn railomnibus ook op in het historische verhaal van Thalgau:

Niet Kittel, maar Herbert uit Thalbrück ontwierp al rond 1878 een speciale kleine dwarse ketel. Hij kon in een rijtuig op twee draaistellen worden gebouwd. De firma Stern ontwikkelde er in 1879 dit stoomrijtuig mee. Oorspronkelijk zouden er twee worden besteld voor de lijnen Thalbrück-Oberthalgau en Thalbrück-Rosenthal. Het werd uiteindelijk maar één railomnibus met bedrijfsnr 1. Hij werd geëxploiteerd door de T.B.B, de Thalgau Berg Bahn voor rekening van de T.E.G, de Thalgau Eisenbahn Gesellschaft. Na 1945 werden de stoomvoertuigen in toenemende mate ingezet voor de toerist. Juist door zijn populariteit is het smalspoor altijd gebleven wat het was…  een ouderwets bergbaantje.”

Je kunt er meer over lezen in het infoblad “Treinen naar Thalbrück”.

 

 

Leave a Reply