Berichtendienst

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Categorieën

T-Gauge in de lift naar de hoogste etage

We hebben het al eerder geschreven: T-Gauge, de kleinste modelspoorschaal ter wereld zit in de lift. Circa 15 jaar geleden werd T-Gauge als T3 geïntroduceerd op de Tokyo Toy Show door KK Eishindo uit Japan. T-Gauge, waarvan de T de afkorting is van Three millimeters – schaal 1:450 – rails 3mm breed – track 2.22m = 1 scale km.

Bij deze introductie vonden wij Nederlanders het alleen jammer dat er weer, net als bij MärklinZ, geen Nederlandse modellen waren. Naast Europese waren er maar enkel en alleen Japanse huisjes. Beste lezers wij kunnen u nu vertellen, daar is verandering in gekomen. Er zijn nu ook Amerikaanse modellen te koop. Aan de droom van iedere modelspoorder, Een stoomlocomotief, wordt gewerkt. Dit kan volgens ons niet lang meer duren.

Het Va-Kunstholz stadhuis

Amerikaans gebouw van papier

Na de introductie van T-Gauge schreven we al: “Geloof ons maar, binnenkort zullen er Beierse huisjes zijn”. Toen wij het eerste artikel publiceerde werd er al door diverse ontwerpers hard gewerkt. VA-Holzkunst uit Dresden bijvoorbeeld was de eerste die in deze kleine schaal, ja u leest het goed, Beierse huisjes op de markt bracht. Schotland en Nederland volgende met hun traditionele huisjes van papier. Naast deze landen is er inmiddels ook een firma uit Amerika die huisjes voor deze schaal print. Ook zijn er Nederlandse huisjes voor deze kleine schaal. Naast de scenery zijn er ook elektrische wissels.

Langzaam maar heel zeker wordt T-Gauge over heel de wereld geaccepteerd als kleinste modelspoortrein. Naast TGauge.com is er nu ook een Duitse importeur: Lesimo-Werke. Ondanks al deze westerse inzet blijft T-Gauge natuurlijk Aziatische aangelegenheid maar de beginbaan met Japanse treinen behoort tot het verleden. Naast de Schotse HST (in maar liefst drie varianten) is er ook een Duitse ICE3.

 

Disclaimer: Informatie op deze ebsite is met grote zorgvuldigheid .samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie

Het T-Gauge station van de Duitse importeur Lemiso

Leave a Reply