Wat is T-Gauge?

VCollageT3elen van ons hebben al van T-Gauge gehoord of hebben reeds een baan(tje) en weten alle voor- en nadelen deze nieuwe modelspoorschaal wel te vertellen. Echter dagelijks komen er vragen binnen van eventuele toekomstige T-Gauge bezitters die voor de eerste keer op onze site T-Gauge.nl komen en zich veel afvragen. Vandaar dit bericht met antwoorden. Misschien heeft u er als bezitter toch ook wel iets aan.
Wat is “T”-Gauge? T-Gauge: De kleinste commercieel geproduceerde werkende modelspoorbaan schaal in de wereld, gemaakt door KK EISHINDO sinds 2006. T is een eerste van de letter van Three “drie” in het Engels, omdat de afstand tussen de rails 3mm (0.118 inch) is.
Wat is de schaal van de T-Gauge? Voor modelspoorders begrippen 1: 450, aangezien T-Gauge 1/3 is van N is en die schaal is 1: 160 en Z-Spoor is dus niet de kleinste meer (1:220).
Is T-Gauge gepatenteerd? Ja. Wereldwijd gepatenteerd.
Heeft T-Gauge dealers? T-Gauge is niet in de treinenwinkel te koop, alleen per internet te bestellen. Om een nieuwe schaal op de markt te zetten zou men te veel voorraad moeten maken, welke niet verkocht zou worden. Hierdoor zouden de kosten voor de treinen en rails te hoog worden. Voor T-Gauge producten en dealers, kunt u terecht op de katalogus site.
Als je belangstelling hebt naar een dealer in je eigen omgeving, neem dan contact op met Wilson in Hong Kong: railwayshop@ymail.com of kijk op de laatste pagina van de T-Gauge katalogus.
Is er PC / MAC software om T-Gauge modelspoorbaan te ontwerpen? Ja. Hieronder applicaties die bibliotheken hebben voor T-Gauge rails:
RailModeller: http://www.railmodeller.de/
AnyRail: http://www.anyrail.com/index_en.html
Hoe populair is T-Gauge? Bekijk maar eens de vele internetsites die worden geschreven door en over T-Gauge rijders. Typ gewoon “T-Gauge” op je zoekmachine in en een scala van sites komen tevoorschijn. Niet alle sites zijn up to date bijgewerkt, maar wij proberen al het nieuws op onze site te zetten.
http://web109.s1.deinserver.net/t-gauge/forum.php
http://www.talkingtgauge.net/index.php?sid=fdfb1082b5c6a9271fc5f724f9e4033/
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showforum=76
Wat is de voedingsspanning? DC 4.5V dus gewoon 3 AA-batterijen. Je kan natuurlijk beter de T-Gauge AC-adapter of USB gebruiken. Gebruik alleen de T-Gauge Power Box.
Hoe lang kan batterijen werken? Je heb zeker 12 uur rijplezier met een setje alkalineAA-batterijen.
Hoe kan het dat de treintjes op de rails blijven? DC power: Beide rails zijn voeding rails. De treintjes hebben magnetische wielen, vandaar dat de T-Gauge rails van ijzer zijn gemaakt.
Kan de snelheid worden gecontroleerd? Ja. Met de T-Gauge Power Box (E-007 Power Box of E-012 PWM Power Box) kan de snelheid geregeld worden, van langzaam tot snel. Gelieve geen gebruik maken van andere merkproducten controllers.
Kunnen de trein zeer traag rijden? Ja. Met de efficiënter PWM Power Box (E-012) zeker.
Kunnen de lampjes aan de voorkant en achterkant branden? Ja. In rijrichting, zullen ze afwisselend branden.
altstadt nieuw 4Is er scenery verkrijgbaar? Ja volop, zowel Amerikaans, Japans of Duitse
Blijven de koplampen fel branden bij lage snelheid? Ja. Een micro up-converter is geïnstalleerd, die wordt toegepast vanaf ICE3. Maar bij gebruik van dde E-012 PWM Power Box zal dit effectiever zijn.
Zijn er altijd nieuwe modellen op voorraad? Elke rijder met een nieuwe modelspoorschaal, zal wensen hebben . Maar T-Gauge denkt zeker aan de Europese rijders. Zo is er naast een reeks van Japanse treintjes ook de 8 delige Duitse ICE en de 4 of 8 delige Engelse HST. De laatste staat niet in de T-Gauge katalogus, omdat deze ontworpen is door Alan Ramsay van Tauge.com
Startsets zijn verkrijgbaar bij:
http://www.tgauge.com
http://www.trainaidsa.com
Heeft T-Gauge wissels? Ja. Drie verschillende en natuurlijk rechts en links
Heeft u PWM-controller? Ja. E-012 PWM Power Box met pulsbreed te modulatie IC. Minimale breedte van de impuls is 400μs. Frequentie is 120Hz.
Zal je DCC kunnen gebruiken? Ja. Sommige digitale commando methoden voor de controle zijn in ontwikkeling.
Wat zijn de toekomst plannen van T-Gauge? Aan een elektrische wissel wordt gewerkt, net zo als aan een stoomlocomotief, ook deze is ook in ontwikkeling. Het begin van de deze ontwikkelingen waren reeds op de Spielwarenmesse in Nürnberg te zien.
.
tgauge vuil2Betere rijeigenschappen
Schokkerig rijden en soms stil staan treintjes, is de oorzaak dat de ze geen grip op de rails hebben, oorzaak geen voeding. Een oplossing is de Stabilizer pen bestellen. De wielen en rails/wissels kunnen met behulp van de “T-Gauge Stabilizer pen” bewerkt worden. Dit verhoogt de geleidbaarheid tussen de wielen en de rails. Het smeert ook de wielen. Smeert T-Gauge NOOIT met olie. Ten tweede, u kunt de koppelingen vervangen van een wagen, die eventueel verbogen is, waardoor een van de wagens niet goed achter de vorige zit gekoppeld en schuin wegtrekt, wat ook resulteert in het verlies van tractie. Omdat de rails van ijzer gemaakt zijn, kunnen zij met speciaal T-Gauge schuurpapier bewerkt worden. Gebruik geen ander schuurpapier, dit zal in de meeste gevallen te grof zijn. Houdt u baan schoon. Stofzuig hem af en toe eens, wanneer er veel (maak) vuil op de baan ligt kan dit (Zie foto) gebeuren. Maak geregeld onder een vergrootglas de asjes en tandwieltjes stof vrij.

V-IRM NS kleurens

Droom van iedere Nederlandse T-Gauge rijder

 

Leave a Reply